Šaty dělají člověka

Toto rčení je pro mě zajímavé a do značné míry s ním souhlasím, i když ne plně. Myslím, že šaty přímo osobnost člověka nedělají, ale to jak se oblékáme, dotváří zcela jistě obrázek o naší osobnosti. Přináším malé zamyšlení nad naším výběrem ošačení a obuvi a dvěma typy osobností, které jsem svým pozorováním vysledovala. Níže se pak dozvíte praktické informace o oblečení na pracovní schůzky a pohovory a dále moji osobní zpověď na téma Jak být sám sebou v oblékání.

Výběr bot

Četla jsem pojednání o tom, že na botech poznáme nejvíce, jaký je daný člověk osobnost. Zda má boty nové, ošmajdané, vyleštěné či naopak špinavé, neošetřené atd. Dlouhou dobu si tohoto faktu všímám a musím říci, že na tom opravdu něco je. Ve výběru bot a jejich údržbě vidím jasnou symboliku toho, jak je pro daného člověka důležité, aby vypadal před druhými. Máme boty vyčistěné, lesklé? Tak jsme typ šviháka. Zcela jistě nám bude velmi záležet na ostatních, co si o nás okolí myslí a názory ostatních budou utvářet naši osobnost, náš život. Dost často jde takovému člověku také o prestiž ve společnosti, tyto typy osobností bývají dost často úzkoprsí, jakoby vnitřně stažení, svázaní. Jak by se také mohli uvolnit, když jim tolik záleží na tom, jak vypadají před ostatními. Máme boty špinavé, od bláta? Tak to jsme typ pohodáře. Tyto typy lidí nosí boty, protože je potřebují nosit z praktických důvodů a stejně tak to mají ve vztahu ke společnosti. Jsou více uvolnění a málo z čeho si dělají hlavu – třeba ze špinavých či ošoupaných bot, zničeného podpatku atd. Jsou to dost často společenští lidé a vyhledávaní společníci právě pro tuto svoji uvolněnost a otevřenost vůči ostatním. Často jsou to také lidé s vyhraněnými a pokrokovými názory, které však většinovu společností nebývají až tak přijímány a tak se také může někdy stát, že jsou kolikrát společností nepochopeni – a pak se o nic učíme ve školách v historii umění, literatury atd atd.

Výběr oblečení

U oblečení máme většinou větší variabilitu nežli u bot a oblečení můžeme volit podle situace či události, na kterou jdeme, tak není vždy jednoduché určit jaký jsme typ osobnosti, jako to jde u bot. Díky variabilitě můžeme často střídat různé styly, barvy, různě oblečení vrstvit. Také u oblečení se dá spíše až dlouhodobým sledováním vypozorovat, jaký jsme typ osobnosti. Typ šviháka si nejčastěji vybírá upnutější přiléhavé oblečení, u žen krátké minisukně a minišaty, upnuté džíny, tílka a trička např. a u mužů upnuté kalhoty a košile, které jsou přiléhavé přímo na tělo. Typ pohodáře pak má raději volnější oblečení, u žen jsou to dlouhé šaty a sukně, tuniky, volné pohodlné kalhoty a u mužů volnější polokošile, košile a rovný styl kalhot, dost často také šortky různých druhů a velikostí.

A mohli bychom pokračovat ve stylu účesu, výběru parfému apod. To vše dotváří naši osobnost a říká to našemu okolí, jací asi jsme ve skutečnosti lidé. Dost často také nasazujeme masku a nejsme kvůli vnějším okolnostem takoví, jací se ve skutečnosti cítíme a kolikrát to děláme nevědomky. V životě hrajeme různé role – např. roli manažera, roli uznávaného advokáta, herečky, asistentky jednatele a mohla bych pokračovat. Snažíme se tedy napasovat do této role a hrát hru, že takto bych se měl/a chovat a takto bych se měl/a oblékat a obouvat. Takhle nějak to ta moje role předepisuje a já se s tím ztotožňuji. Tato hra na role, naše maska, má většinou svůj vývoj v čase. Čím jsme mladší, tím více se snažíme do nějaké role napasovat a zapadnout a čím starší jsme, tím více nám to bývá jedno. Neplatí to u všech lidí, ale věřím, že u většiny ano. Co si z toho vzít a jak se tedy oblékat např. na pohovor, na pracovní schůzku?

Výběr oblečení na pohovor / obchodní schůzku

Můj názor je takový, že bychom neměli jít proti sobě a proti svému naturelu. Šviháci nechť zůstávají šviháky a pohodáři zase pohodáři. Šviháci to v tomto případě mají jednoduší, protože jejich uhlazený styl je přesně tzv. byznys styl a tudíž vyžadován společností a na pracovní schůzky se skvěle hodí. U žen bych se ovšem vyvarovala výběru příliš krátkých sukní či šatů a přílišných výstřihů. Také se vyvarujte příliš silných parfémů, složitých účesů a vsaďte celkově spíše na přirozenost. Muži nic nezkazí, pokud na jednání oblečou sako či pouze nějakou košili, polokošili a kalhoty či tmavší neroztrhané džíny. Dost často se však stává, že šviháci jsou vlastně převlečení pohodáři – myšleno tak, že jsme v naturelu pohodáři, ale okolím a aktuálními trendy se necháváme tlačit do role šviháků. Pro společnost je to totiž role jednoduší. Doma tuto roli zahodíme a rádi se oblečeme do vytahaných šatů a tepláků a jak je nám v tom dobře..

Pohodáři to mají zkrátka při společenských událostech těžší a o to víc, když jdou na nějakou důležitou schůzku či pohovor. Jejich běžný pohodový styl oblečení není příliš pro-byznysový. Obrázek lidí v byznysu přeci ukazuje muže v sakách a ženy v černé minisukni, bílé košili a lodičkách.. Jenže co když se nám právě toto příčí a nesedí? Většina pohodářů dost často ani nevlastní nějaké ty uhlazenější kousky oblečení a obuvi, obzvláště potom muži. Stávají se potom takové faux-pas, že si muži vezmou na pohovor šortky a sandále s ponožkami, kostkovanou košili apod. Toho se milí pohodáři prosím projednou vyvarujte a svůj šatník vybavte alespoň nějakými tmavými džínami či kalhotami a třeba jednobarevnou polokošilí, pro důležitá jednání se vám potom bude hodit také košile a sako. Ženy to mají jednoduší, většinou mají doma na výběr vícero oblečení, které se dá různě kombinovat, tak je nejlepší se obléci tak, jak je nám příjemné a přirozené, abychom se cítily dobře a nikoho tím neurážely.

Oblečení zaměstnance x podnikatele

Ve stylu oblékání je dost často rozdíl, zda jsme zaměstnanci či podnikatelé. Zaměstnanci by se měli přizpůsobit firemní kultuře, která jim buďto přímo písemně doporučuje vhodný styl oblékání – tzv. směrnice Dress code (předepisují dost často u mužů i v létě dlouhé kalhoty a uzavřené boty, u žen potom sukně přiměřené délky, bez výsřihů a průsvitných halenek) a nebo jsou ve firmě nepsaná pravidla, jak se oblékat a to zjistíte jako nováček záhy, stačí pozorovat ostatní zaměstnance, jaké volí oblečení. Když je firemní kultura uvolněnější, tak máte vyhráno. Bývá to většinou u menších společností, kreativních agentur apod. Pokud jste podnikatelé, máte trochu větší možnosti, s možnostmi pak ale přichází též osobní zodpovědnost. Jako podnikatel nejste pod diktátem zaměstnavatele a nejednáte z pozice zástupce nějaké firmy. Můžete volit oblečení a obuv, které je vám příjemné a které reprezentuje vaši osobnost a může do velké míry také ovlivňovat vaše podnikání (viz styl Lady Gaga a umělci všech směrů a odvětví). Umělci a lidé kreativní dost často volí oblečení, které naprosto rezonuje s jejich osobností a tak se zde setkáváme se spoustou typů pohodáře, ale též šviháka – podle naturelu každého.

Jaký typ osobnosti podle stylu oblékání můžete odhadnout podle mé osobní zpovědi v následujícím videu. Uhodli jste to?